Tuesday, March 15, 2011

"New Job"

Sejak Hazeq lahir nie, aku semakin bz mcm ibu2 yg lain jugak...

Bak kata bos aku "u can manage your "new job" or not??"

Argghh...confirm la aku jawab "cannnn..."

Padahal, da separuh jiwa aku rasa masa seminggu kehadiran Hazeq dalam family aku..

Memang la ader hubby ngan mak..dorang banyak gak membantu..

Tapi, fully responsibility adalah pada aku gak...

Yela, Hazeq kan breastfeeding, so, nak tak nak, setiap 3 jam sekali, Hazeq akan jilat2 bibirnya...


Bab Mandi

Hari pertama Hazeq mandi, dia punyerla menangis..macam kena air sejuk je sedangkan mak aku cuma mandikan dia dengan lap2 badan dia guna kain basah je..

Selang berapa ari barula kitaorang tau, yg dia tak biasa lagi ngan air..hehehe..

Pas da seminggu tali pusat pun tanggal, baru mak aku mandikan dia ngan air suam..nasib baik dia ok je...sejak tu dia da ok mandikan, itupun kalo perutnya da diisi...


Bab Susu

Lepas je aku bawa Hazeq balik rumah mak, aku try kasi Hazeq breastfeed walaupun susahnya nak kasi kat dia..terkial2 aku nak betulkan kedudukan nipple aku kena dalam mulut dia..

Tapi Hazeq tetap gak menangis sebab tak cukup susu..so, jalan terakhir, terpaksala bagi dia minum susu formula yg PMC bekalkan utk Hazeq..Doc cakap takpe, sebab awal2 nie baby masih tak tau nak bezakan susu badan ngan susu formula..

Bila aku selalu kasi Hazeq hisap nipple aku walaupun susu takde, susu aku makin banyak..sampai bengkak...aku dah start pam pada ari kedua aku berpantang..

Bila dah diurut utk tambah susu dan urut badan aku kecuali tempat c-zer, susu makin2 membuak2...sampaikan ader sekali tu aku leh dapat 5oz kalo campur dua2 belah..

Tapi aku kasi Hazeq minum campur2 pakai botol dan direct..

Bila dah seminggu, Doc suruh stop bagi susu formula..aku terpaksa gak bagi masa baru2 nak stop tu tapi sehari sekali je..

Skg nie, Hazeq da ok ngan breastfeed direct or guna botol..cuma dia lagi suka kalo direct..sampai tak sempat2 nak buka..

Bila da sebulan nie, Hazeq nak susu selang 2 jam..time malam tu yg aku tak tahan..kuyu2 mata aku bangun nak breastfeed kan dia...

Demi Hazeq, kena gak la bangun...


Bab Tido

Alhamdulillah, Hazeq senang tido...tepuk2 kat punggungnya tak pun kat bahu je dah leh lentok..

Tapi posisi yg paling dia suka tido bila aku letakkan dia atas dada aku...sekejap je dia lentok..tak payah tepuk2 da..

Satu lagi posisi bawah ketiak aku..memang tak gerak2 ekk..ekk..pun...lena selenanya ngan bau mummynya..hihi..


Bab Berak

Hazeq suka berak 4-5 kali sehari...hihi..lepas je aku breastfeed especially belah kanan, terus dia preeettt.....pastu baru aku kasi blah kiri lak..

Memang lawas tul anak mummy...

Kalo pampers huggies saiz S 44 tu utk sebulan kena guna 3 bungkus..

Nasib lam, da daddy tak nak basuh lampin..dia nak senang..duit pun senang kuar..


Bab Nangis

Suara Hazeq nie punye la halus je..tapi masih suara baby lelaki la...nasib baik tak kuat dan nyaring sgt..

Kalo tak, confirmla kitaorang kelam kabut dibuatnya..

Punya la dajal mummynya nie, aku biar je bila dia nangis hek..hek..hek..

Suka lak dengar bila dia nangis....

Beberapa ari lepas, kelam kabut aku ngan mak aku bila dia nangis tak henti2..patutnya dia nak tido lepas susu, tapi dia tido kejap je..pastu terjaga balik..terus nangis..

Cuak kitaorang..pujuk2 pun tak jalan..

Sampaila 3-4jam tak henti2 lagi..macam2 kitaorang buat..

Mak lak takut dia kena apa2 pasal kitaorang bawa Hazeq gi umah baru, pastu gi Giant shopping baju aku..hihi..

Tapi rupanya dia tak cukup susu sebab aku tak minum sangat aritu...hehehe..padan muka kitaorang...cian Hazeq..


Utk check up sebulan minggu lepas, berat Hazeq naik mendadak...

Berat dia masa timbang tu 4.5kg..naik 1.4kg..huhu..yela memang naik pun, pasal pipi dia je dah kedembem (melayut/tembam) hihi..aku suka main pipi dia...usap2 tak pun aku cium2 bertubi2..

Gambar terkini Hazeq ader dalam hp aku je, tak dapat nak amik guna kamera sebab memory card lak problem..hp lak aku tak dapat nak transfer pasal usb tak jumpa..hihi..nanti aku upload ye..

Okla kawan2...Hazeq dah time nak susu....see u again....bila aku free ye..

4 comments:

ederq said...

alahai bgs hazeq nangis plan.kna eisya kuat gila okayyyy! hahaaa

Mrs. Eeza Herman said...

lain la ye..eisya nak praktis jadi singer nanti..hihi

Mrs. Eeza Herman said...

lain la ye..eisya nak praktis jadi singer nanti..hihi

faiez said...

salam perkenalan...
syiok baca..since ade pengalaman berpantang jugak...