Friday, October 8, 2010

Sok da 22 weeks

Esok baby akan genap 22 weeks..menghitung hari demi hari...
Cuma sejak kebelakangan nie, dah tak berapa nak rasa sgt pergerakan baby..
Normal ke tak ekk??? konfius dan risau lak..
Kalau dulu, aku asyik sibuk dok pegang2 perut nie..sebab nak rasa baby gerak..
Selalu gak rasa, tapi setiap kali gi klinik buat check up, bila doc tanya "ada rasa tak baby bergerak??"
Aku pun jawabla.. "ada rasa mcm gelombang2 kat dalam..kadang terasa mcm baby tendang.."
Last2 doc cakap, tu angin tu..bukan baby gerak..
Sengal tul...
Sampaikan hubby siap boleh join doc kenakan aku lak..
Akhirnya check up lepas, bila doc soalan yg sama gak...aku jawab " entahla doc, tak sure baby gerak macam mane.."
Amik ko...sakit ati punye pasal..

Tapi aku semakin risau lak..kalo baru2 masuk keje aritu..terasa gak macam baby tendang kuat...
Sekarang nie macam dah takde lak..jenuh aku dok tekan2, tapi tak gak rasa...
Isnin nie nak kena gi check up la..gi PMC lak pasal doc Zarul tu je yg terlebey arif tafsirkan baby aku boy / gurl..hehehe..
Lagipun aku da kerap sangat kebas2 tangan..bangun je pagi sure aku tak rasa tangan aku, sampai nak genggam pun, tak boleh...
Bila nak gi keje, nak drive, aku tak boleh nak genggam stering tu kuat2..

Semalam lak, lepas je bangun dari tido, aku mengeliat la..siap kaki2 aku tegangkan..
Bila dah terlebey tegang sangat kot, kaki aku kejang..
Sakit giler..sampai tak leh nak kendurkan kaki pun..
Hubby urut sket2, last2 leh kendur...tapi betis aku sakit..sampai la hari nie..
Nak gi urut takut lak tersalah urat kang, abis aku..
Cuma minta hubby picit sket2 then tampal la koyok..hehehe..


Smile...kiss...love from -->

4 comments:

rDnA said...

hai eeza..thanks follow blog dina.nnt bleh arr share ape2 info prgnancy since kita ni lebih krg jer minggunya.silap2 nanti masuk labour room pun sma..
cam dina hr tu nurse siap tunjuk gaya camner baby gerak.then bleh detect la camner bila baby dah start gerak.

Iryani Noor said...

Eeza, kalu kebas tu mmg biasa.. selalu jadi kat tiga jari (kelengking, manis & hantu)..
pastu cramp pon selalu kena time malam... kalu bleh sebelum tido pakai stokin, sapu minyak panas kt betis & alas kaki dgn bantal (biar tinggi sket).. insya-Allah kurang la cramp tu.. n jgn lupa minum susu or amik calsium =p..

nie tips dari Dr, kalu baby tak gerak, cuba minum ais.. nnt comfirm die gerak.. sejuk kot =p.. pastu selalu nyer bb active waktu kite tido.. kadang2 die tendang sampai kite terjaga.. so don't worry so much k.. take care

Shifa said...

iza, aritu shifa ada terbaca 1 artikel.. dia kata pregnant mom ni slalu ingatkan fluttering dlm perut tp sbenarnye itulah baby bergerak.. so anggap je angin yg doc tu ckp ialah baby yg bergerak..

Mrs. Eeza Herman said...

dina : ok gak, nanti share sama2 ye..best gak nie kalo dpt deliver baby sama time..hehehe..
so, far, dah dapat rasa pasal doc cakap semalam apa yg iza rasa tu betul la..

*************************************

iryani : eeza sapu minyak panas kat kaki je..xterpikir lak nak sapu kat tangan..heheh..skg nie eeza amik kalsium, jarang minum susu..kalo minum susu pun, susu kotak ducth lady tu je..hehehe..

*************************************

shifa : ha'ah betul la tu...eeza ader rasa gk, cuma tensen bila ckp kt doc, doc ckp bukan, tapi Dr Zarul je cakap yer..